17 maj 2009

Medans vi sov...

Hej Alla!

Jag ber om ursäkt för att jag inte har redovisat vinnaren av sjalen ännu.
Det har varit en hektisk men ända tills idag en härlig helg.
Ska sätta mig ner senare och dra en vinnare...

Imorse , när jag ännu låg i sängen, kom lilla Inez och sa att grannens tak var borta. Mitt svar till det var att de nog skulle byta det...
Nä, det trodde inte hon. Sen tänkte jag inte så mycket mer på den saken.

När Gubben sen kom och sa åt mig att grannens hus hade brunnit upp, så fattade jag än mindre.

Men väl ute i trädgården så möttes jag av detta...



Jisses vad otäckt.
Det har tydligen börjat på småtimmarna. Vi har legat i våra sängar och sussat sött, medans grannarna flytt för sina liv.
Inget har vi hört. Inte ens när taket rasade in.




Av vad jag har hört så har ingen omkommit i alla fall, och det känns verkligen skönt.
Mannen som hoppade från översta våningen där branden började vet jag inte hur det gått för. Katten hans hade i alla fall hoppat efter, och setts åka iväg i en polisbil. Jag håller tummarna för att de båda mår bra.



Så här ser det ut nu, och det ryker fortfarande och släckningsarbetet fortsätter.

Otäckt och ofattbart.
Nu tycker jag att vi alla tar och tänker efter lite extra med våra grillar, cigaretter, ljus o dy. Och så ser vi över våra brandvarnare, och tänker lite extra på hur vi själva skulle kunna ta oss ut snabbt om branden ändå slog till. Speciellt från övervåningen.


Sköt nu om er alla, så hörs vi snart igen.

Här blir det en annorlunda dag, ute i dimman.

Stora kramar till Er alla, och många tankar till dem som drabbats.

Hanna


Ni kan läsa mer på Borlängetidning.se.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Så fruktansvärt!!! Dina ord...och händelsen ger mig verkligen en tankeställare. Tänk så skört livet är...på bara en sekund kan det förändras. Mina tankar är hos dom drabbade!!!

Kram
Dorthe

timelesshome annika sa...

Ja vad ska man säga .Livet kan ta oväntade vändningar. BRANDVARNAR KOLL!!!!!blir det här hema i dag
Jag firar ett år som bloggare vill du komma förbi och ta chansen... Välkommen
Annika

Annica sa...

Hu så hemskt, tur ingen kom till skada iaf.

Sänder en tanke till dina grannar.

Hoppas ni får en fin dag trots omständigheterna. Kram

Lilla huset på prärien sa...

Men usch så hemskt! Stackars, stackars människorna som bor där i huset. Tänk vilken skräckfilm att vakna upp med lågorna slickandes runt väggarna! :(

Jag som hade tänkt skriva någonting retligt till dig om dina cigaretter... men jag håller nog tyst nu. Skönt att det inte var över hos er!

KRAM Jenny

Anci sa...

Ja, det var otäckt. Hoppas att det gick bra för alla i huset.

Kram

Blåbärs och smultronstället sa...

Tänk vad fort det kan gå från den ena dagen till den andra.
Vi har larm i huset och till det hör även ett brandlarm, vilket känns skönt.
Ha en fin dag så gott det går.
Kram Susanne

Annas skattkammare sa...

Fy bubblan vad hemskt! Brand är så hemskt, för det går så fort innan allt är övertänt när det väl börjat.. Och visst ska vi vara extra försiktiga nu när det är så torrt ute!
Kram /Anna

Anonym sa...

Här paraderas det kan jag lova... om vi tagit en tia för varje bil som åkt förbi under eftermiddagen/kvällen så skulle vi vara RIKA nu! /Skitigt på golven

Det vita dårhuset sa...

Hej Hanna!

Varje gång min sambo jobbar natt får jag lite smått panik.
Vi är så dumma att vi inte har lagt ut en tusenlapp på en brandstege!

Vi har väldiht högt hus så om vi skulle hoppa vette tusan om man går oskadd härifrån....

Nej! Nu får det bli en sån i alla fall =O)

Ha det gott! Kram Erika

Jessica sa...

fy vad otäckt, ja man behöver en påminnelse så man kollar brandvarnare och sånt. Min dotter hade brand utbildning på lekis och hon vart så stressad att hon inte skulle höra brandvarnaren att vi skaffa en till stort sätt varje rum. Ha en bra vecka och hoppas grannen din mår bra kram jessica

hemma hos lilla mej sa...

Hoppas det gick bra med alla i huset.Va hemskt.Hoppas att du hr en skön kväll kramiz ~~~~RITA~~~~~.

Träningsvärk Med Jeanette sa...

Men fy vad hemskt!!
Hoppas de mår bra allihopa!

Ha det så jättebra o sköt om dig

Jeanette

Tidsmästarinnan sa...

Hej goaste Hanna,
man blir ju alldeles iskall när man läser. Otrolig tur att alla verkar ha klarat sig, men vilken chock!

Ta hand om dig och familjen!
Kram
Susanne

me and alice sa...

Hej Hanna!
Fy vad läbbigt!! Det är min mardröm att det skulle börja brinna... Stackars dina grannar och vilken tur att den inte spred sig...
Vi har också många brandvarnare hemma.
Kraam på dig!/ Susanne

alegni sa...

fy, så otäckt. bränder är så förödande. här i vasa brann ett hus med flera bostäder upp i höstas. det var förfärligt att tänka sig o se alla hem som gått upp i rök :(
hoppas alla som bodde i grannhuset mår bra!
kram
ingela

Ann-Charlotte sa...

Ja hua hua va otäckt det är med husbrand. Vi hade ett hus som brann ner här bredvid oss också i Fredags. Man får sig en riktig tankeställare det vill jag lova. Mina tankar är med både dom här och hos dig.

Ha en bra Måndag!
Kram
Ann-Charlotte