14 april 2009

Ordning & reda....



...ja, det är ju inte min starkaste sida precis.

Min tanke till detta temat var att visa hur en samlare som mig kan utnyttja ytor som ofta glöms bort, och att få förvaringen till att dessutom vara en snygg detalj i inredningen.

Olika sorters vackra gamla skåp är en av mina stora laster. Jag har ofta svårt att motstå dem på auktioner och loppmarknader.

Det här gamla klädskåpet föll jag som en fura för på en auktion för några år sedan. Då gick Gubben ihop med bl a min mamma, och så fick jag ropa in det som en julklapp / födelsedagspresent... Och genom spegeln ser ni ännu ett älskat auktionsfyndat skåp...

Det är ju inte enbart negativt att vara skåpoman, med tanke på all bra förvaring man får på köpet med det vackra!
Det brukar ju ofta bli ett bortglömt utrymme, antingen under eller ovanpå skåpet.

Som här tex, ovanpå mitt höga spegelskåp...


Där passar det ypperligt att ha vackra gamla resväskor, koffertar och hattaskar att förvara ännu mera saker i.
Nästan oumbärligt för en samlare som mig!


Intill skåpet har jag en liten myshörna, med en hylla med svarvade ben, och min järnsäng som agerar läsfåtölj.

Högst upp på hyllan har jag en snygg förvaringslåda som jag har köpt på Indiska. I den förvarar jag alla de saker som är bra att ha i en myshörna, men som inte är så snygga när de syns.
(Glasögon, näsdukar, pennor, anteckningsblock m.m......)
Och den vitmålade lådan som står på våningen under är en tillsnoffsad clementinlåda. Snygg, och perfekt att ha favorittidningarna i!



Närbild på en liten ljuslykta som jag hittat på Indiska...


Ja, så här försöker jag att hålla ordningen!
Snyggt går före praktiskt, allt som oftast.

Kom ihåg att mina bilder alltid är klickbara, så att du kan se dem i lite större format!


Ta nu väl hand om er alla, och in på kanal5.se/inredning, och rösta på eran favorit!

Vi ses snart igen!
Kram

Hanna



P.s Ber om ursäkt för att bilderna på tävlingens hemsida var så mörka förra gången.
Trist, och dåligt av mig att fota i motljus utan rätt inställning på kameran.
Det förlorade jag säkert på, men alltid lär man sig något av sina misstag.
Ska skärpa mig...

40 kommentarer:

Goa sa...

GRATTIS Hanna!
Till fantastisk vackert bidrag! Ääääälskar ditt skåp och väskorna och...ja, alles! Och så skrattade jag så gott, när jag läste det du skrev! Det var nästan som vi hade pratat ihop oss. Du vet, oss samlare emellan...*thi,hi*
Jag är ju också en sann skåpoman..:)

Lycka till vännen min, det är du verkligen värd!

Må bäst och Största Kramen till dig...

moster L sa...

Charmigt Hanna!
Ordning o reda låter ju ganska trist...men det behöver det absolut inte vara!
Det visar du!

Liten Bod sa...

Åh, så fint! Jag har just upptäckt tjusningen med gamla väskor, så nu får jag hålla korpgluggarna öppna på loppis mm :) Dina förra bilder var så fina tycker jag, och så missade jag att rösta... :( Ska inte hända igen, jag lovar! Kram, Tina

Anci sa...

Hej !

Det är flera som älskar/önskar ordning och reda, märker jag :)
Du har gjort det på ett underbart sätt som ger mig inspiration att fortsätta försöka.

Kram

Hem och Lycka sa...

Det är så himla coolt med gamla resväskor och hattaskar. Kikar efter sådana med jämna mellanrum på loppis och hos Ingrid.

kram

CARINA I LINGBO sa...

DITT SKÅP ÄR JU JÄTTEFINT , SKULLE OXÅ VILJA HA ETT SÅNT.
MEN OM DE FÅR PLATS ÄR EN ANNAN FRÅGA. MEN VACKERT ÄR DE I ALLA FALL

Annas skattkammare sa...

Jag säger bara wow, vad underbart skåp! Och vilken mysig hörna att sitta och slappa i.. =) Hade gärna slått mig ner där med en kopp kaffe och ett sudoku! =) Lycka till!
Kram /Anna

Hemma hos Linda sa...

Hej Hanna

Vilka härliga bilder du bjuder på... Jag är precis som du, älskar stora förvarings möjligheter och speciellt om de är så vackra som dina. Tyvärr har jag en sambo som inte förstår vitsen med för mycket möbler. =/

Ha de bäst!
Kram Linda

Viktdrottningen - Anna Malmborg sa...

Jag tycker du verkar bra på att hitta förvaring! Det är jättefint med skåp!

Blir lite full i skratt när jag läser vad du har i lådan på hyllan vid läshörnan...näsdukar! :) Helt rätt! Det behövs verkligen, men att komma på tanken att lägga ned det så det ligger nära till hands! Det är guldstjärna i kanten det!

Kramar

K sa...

Den här gånger VINNER DU ALLA GÅNGER , SÅÅ FIIINT GUMMAN!!!
KRAAAM/K

Mejrams! sa...

Hej Hanna!
Hittade hit tack vare tävlingen. Har röstat på Gúa tidigare gånger men denna gång knep du min röst. Jättefin vrå du har fått till. Ordning och reda i en vacker och inbjudande plats. Där skulle jag inte har något emot att slå mig ner. Ha en skön dag!/Merja

rosenskära sa...

Ordning och reda kan man ha på många olika sätt! Ditt är inte bara praktiskt - det är ju underbart vackert också! Och så älskar jag, som vanligt, att det inte är den tjocka plånboken som bestämmer!

Kram/Lena

Jenny Oak Fae sa...

JÄTTEFINA bilder!!!

: )

Kram, Jenny

<3

Millygarden sa...

Hej Hanna,
Jag är lika kär i skåp som du....och man kan ju bara inte få för mycket med förvaring när man har tre barn och är loppistokig!!!
Där är vi rätt lika du och jag...eller hur! gillar ditt vackra skåp!" så fint! måste vara en av dina bästa julklappar!

Kram Marina

Jessica sa...

å vad fint jag gillar också gamla resväskor men har tyvärr inga egna än ha det bra kram jessica

Nylyckan sa...

Hej!
Vilket underbart spegelskåp. Det är som en dröm! Du har så fina saker att man bara njuter av att titta på dina bilder. Kram Åsa

Skatan sa...

Här är en till skåpoman...folk som kommer hit brukar försöka räkna dem ;-)

Ha en fin kväll!

Anna

hagagården sa...

Helt underbart vackert skåp!!!
kram
ninni

Anonym sa...

Vad vackert du har det! Så mysigt och ordningsamt.

Lycka till i tävlingen önskar Eva-Mari

Anonym sa...

Så underbart vackert!!! Har röstat på dig denna gången. Dels pga av ett helt fantastiskt bidrag, men oxå pga den underbara och ödmjuka människan du är....så ärlig och äkta. Lycka till min vän!!!

Kram
Dorthe....En Doft Av Danmark

Hanna i Det stora grå huset sa...

Dorthe...

Ett jättetack till dig. Det värmer.

Kram
Hanna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilket underbart skåp! Och så fint med väskorna ovanpå... Skitsnyggt!
kram
Marie

Smultronstället sa...

ÅÅÅ gudars nu storknar jag igen.....precis ett sånt skåp vill jag ha....hör av dig om det blir för trångt hos dig nån gång..;-)
helt underbart inlägg :-D

Ha det gott!
Kram M

Vintage sa...

Åh,såå vackert!Ljuvliga bilder! kraam Susanne

Viveka i Bläckhornet sa...

Men himmel vilket underbart skåp gumman. Och alla dessa vackra koffertar...härligt. Har själv ett liknande som står ute i lagårn men har ingen plats just nu. här inne.

Kram Viveka

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Åh så fint och så vackert. Skåpet är helt underbart och de gamla väskorna likaså. KRAM

Sandra sa...

hoppas verkligen vår sthlm`s tripp blir av,fatta va vi skulle ha skoj,kram på dig,din vän S

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej Sandra!

Jag fattar precis!!! Det SKA bli av... Det måste vi se till...Har fått grönt ljus redan jag! ;)

Kram på dig!

minsysterochjag sa...

Hej!

Vilka underbara miljöer, och bilder! Här kommer jag att titta in ofta, har lagt till din blogg på min egen, hoppas det är ok för dig. Lycka till i tävlingen/ Hanna

Vita hjärtan sa...

Jag älskar ditt bidrag! Såå fint......alltihop! Har varit inne och röstat på dig redan.

Lycka till!
Kram Annemari

Solsjö - Under en vind sa...

Sååå fint! jag tokgillar skåp så detta passade mig perfekt!

Ha en go dag! Kram!

Det vita dårhuset sa...

Vackert Vackert!!
Skåpet = NICE =O)

Tänk om man fick plats med alla möbler man vill ha?!!

Det skulle vara något det....

Kramen Erika

Lavendel & Romantik sa...

Hej Hanna!!! Det blev ju hur bra som helst!!!! Det visste jag väl,du är så duktig.Jag röstar på dig och hoppas att det går bra denna gången.Vad kul att Dorthe röstade på dig älskade hennes blogg också.Kram och lycka till/Majsan...

Galleri Hönshuset sa...

Hej på dig Hanna.

Gudars vad duktig du är =) Underbar hörna du har fixat...

Skåpet ja...hmmm så fiiiin den är.

Ljusstaken på bild gillar jag också. Jag har en nästan precis likadan fast i miniatyr =) I den har man julgransljus....


Ha det gott, och lycka till. Kram Pirre

Ingalill sa...

Himmel vilket fint skåp!! Du är så himla duktig på att ta tillvara på allt och kombinera det på precis rätt sätt!!!

Ullis/Leva på landet sa...

Så fint du har gjort. Verkligen så dekorativa förvarningar. Har givetvis varit in och lagt en röst på dig.

Kramar Ullis

Blåbärs och smultronstället sa...

Vad fina bilder. Skåpet är underbart och alla gamla väskor därtill.
Lycka till i tävlingen!
Kram Susanne

Lena sa...

Hej! Tack för en kanonbra blogg! :)Får jag lägga dig som favorit på min sida? Hälsningar Lena

Lilla huset på prärien sa...

Hmm... kunde svurit på att det kommit ett nytt inlägg från dig?! Tog du bort ett?

Hoppas allt är bra! Här är det feber...

Kram J

Lallis - liv och leverne sa...

Det är attans inte så lätt med det där med ordning och reda alltid. Tycker jag.
Ditt klädskåp; jag förstår att du föll för det. Det gjorde jag bara jag såg bilder:) Underbart!
ha en skön helg.
KRam Lallis