15 februari 2008

Lampkjolar

Idag drog jag hem lite mer saker...


Hejsan Alla!

Den där energin som jag skrev om sist kom inte tillbaka igår kväll som jag hade önskat. Det enda min energi räckte till var att sitta i soffan framför Gubben medans han killade mig på ryggen. Jag är beroende av rygg-kliande, och har tur som har en så förstående karl..... Men det var ju också alla hjärtans dag...


Den här vasen hittade jag på en loppis som inte öppnat ännu. Men är man säljare så ska man ju ha några förmåner... Den är stor (30cm hög och 48cm runt på tjockaste delen) och i perfekt skick. Tänk på vita riddarsporrar och vita Maria-klockor...


Brickan var inte heller fy skam för en tjuga... Den var också lite större än de vanliga med sina 33cm i diameter. (Visst är det bra att jag måttat sakerna åt er? ;-) )



Idag har jag dock tagit itu med vad jag hoppas var den sista målningen av just de sakerna. Dagsljuset hann försvinna, så jag väntar med iver, nervositet och hopp till morgondagen...


Så här snyggt är det nu i vardagsrummet... Vi har ju en källare som har en snickarbod, men där tillåts jag inte måla eftersom Gubben håller till där med motorn till sin mc. Och skam om det kommer färg på den, mycket bättre om det fastnar på parketten istället...



Det är flera av er som frågat mig om hur man syr lampkjolar och om det är svårt. Det är INTE svårt att sy dem, men betydligt svårare att förklara på ett bra sätt. (Jag är inte vidare pedagogisk) Men jag ska göra mitt bästa...

*Först av allt så tar ni ett rektangulärt tygstycke i mått som passar den lampan ni ska sy åt. Jag tog en tygbit som var 30x77cm.
*Sicksacka alla kanter som behöver det.
*Fålla upp kanterna, kortsidorna först så blir det snyggast.



*Till den övre delen av lampkjolen så behöver du vika ner mer tyg, jag vek ner det ganska mycket till den här; 7,5 cm. Ta mindre om du inte vill ha en sådan kant upptill.



*När du har fållat upp den så ska du sy en till söm, så att det blir som ett spår där du ska trä in det snöre eller band du ska använda till att dra åt kjolen så att den veckas. Ge bandet lite svängrum, och glöm inte att ta lite extra band ifall du vill ha lite hängandes ner....



Jag brukar använda mig av en rejäl säkerhetsnål för att få igenom bandet smidigt...


Tro det eller ej, men det här blev faktiskt min bästa hittills. Jag var ju lite extra noga nu när jag gjorde en speciellt för att visa Er...


Och som ni såg ovan så är den ju faktiskt vit. Hade ingen lämplig skärm att sätta den på, därför visar jag upp den så här...
Som ni kanske ser så sitter den på en "lampskärmsram". Jag brukar använda dem till mina lampkjolar, men då syr jag igen dem helt. (Vilket görs väldigt enkelt efter allt ovanstående är gjort.) Klicka här så får du se hur det ser ut...


Hoppas att ni är med på min förklaring. I så fall håller ni nog med om att det är rätt så onödigt att betala 150-350 kr för liknande i butik när man själv slänger ihop dem på tjugo minuter!


Önskar er en härlig helg!
Jättekramar Hanna

52 kommentarer:

lottens vita och gröna sa...

tack för sy receptet..dugör sååå fina lampkjoöar, kanske ska våga?! önskar dig en trevlig helg med! vaarm kram lotten

IKT i min vardag sa...

Det var väldigt pedagogiskt och bra förklarat! Jag hade faktiskt tänkt fråga hur du gör :-). Ska våga mig på det snart, kanske i morrn...

Kram Linda

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Wow vad du målar o pysslar..ja, bra beskrivning på den söta lampan!!

Tack för de fina kommentarerna på bloggen min!!Blir så glad när ni skriver!!Trevlig Helg!!

Kram Millan!!

Nee, det där med bloggen är ett mysterium...inte hört nåt än, men man saknar ju sina gamla inlägg...Myvcket tid o känslor bakom!!

My Lovely Things sa...

Jag tycker det var en superbra förklaring av hur man gör lampskärmare.......så nu tycker jag att du kan titulera dig som Lampskärmspedagog...fniss...fniss:)

Roligt att få se dina fynd...ja du har ju hittat såna grejer som jag oxå skulle ha köpt....så fina...

Ska i väg på loppis om ett par timmar....Vi får se vad jag kommer hem med...det vet man ju aldrig....

Vad spännande ditt målningsprojekt ser ut....tänk vad fint vitt är.....det ser så rent och fräscht ut......
Jag börjar bli känd i mina kopiskretsar.....genom att folk tycker det är rätt kul!!! Att jag bara vill ha det vitt.....Tänk vad vit inredning gör..en del älskar det...andra tycker att man fördärvara möblerna..min bästa kompis skojade och sa att hon stryper mig om jag målar skänken vit.......hon har en likadan som aldrig skulle förvandlas....Vi känner varandra så bra...så det är verkligen okej att vi tycker olika.....

Har beställt en tallrikshylla av större variant av min morfar..han skulle grunna på det.....det betyder..tror jag att han gör en...
Tänkte ha den i tv rummet ...ha fina böcker i och annat vackert..vi får väl se..
oj oj oj!!!Det här inlägget blev långt..men det känns så naturligt att babbla på med dig...

Stora kramar Anna

Hannis sa...

Hej och TACK!För din perfekta beskrivning av lampskärmarna.
Har provat flera gånger men får mest till oformbara tubar=))
Nu ska jag prova igen!
Vilket fantastiskt fint köksbord du har bland mycket annat!
Ha en bra fortsatt helg/Kram Hannis

LOPPISLIV sa...

Du är allt en riktig skattletare du :-) som alltid hittar så fina fynd...En sån befriande bild av verkligheten...ha ha...ser ut som hemma hos oss just nu. Jag har också målarprojekt mitt på golvet...vad skönt att se att även andra har det likadant...

En jättebra beskrivning på lampskärmen....tackar...Nu ska sätta mig ner och försöka mig på att sy en jag också...Trevlig helg på dig...Kram Paula

husnummer30 sa...

Det där var ju hur pedagogiskt som helst!

Vasen du köpt vad hur söt som helst. Stod och höll i en liknande häromdagen, men det var ny och kostade nästan 300kr. Det var liksom lite för mycket!

Ska bli spännande att får se slutresultatet av alla dina nymålade möbler - de ser väldigt fina ut sådär "i hög". :-)

Ha det bra! //Jill.

Unknown sa...

Vilka fynd! Och tusen tack att du vissar hur man gör lampkjolen, jag har undrat och nu ska jag verkligen ta mig tid och sy en idag (eller i morgon) jag förstod precis tycker att du var jätte pedagogisk!
Kram Petra
www.metrobloggen.se/romantiskahem

Änglahem sa...

Det kunde inte ha varit tydligare Hanna, perfekt förklarat!!

Åhh vad nyfiken en blir på ditt målande när det står i en "hög" på vardagsrumsgolvet!! Ska bli skoj att se i färdigt skick senare. Jag målar för tillfället möbler i hallen!! garaget är för kallt, fryser ju rumpen av mig!*fniss*

Tjusig vas du fyndade och det var snällt att ta måtten åt oss, blir ju ännu lättare att föreställa sig då! Jag kan riktigt se den framför mig fylltd med riddarsporrar till sommaren, ljuvligt!!

Ha en toppenhelg!!
Kram
Ulrika

Sött och sunt sa...

ooh vad bra att du har en beskrivning.. jag har själv klurat på hur man får till alla fina lampskärmar.. toppen nu vet jag!!!

erhm bara symaskinen som saknas hihi

Hellen sa...

Hej Hanna!
Det blir så snyggt med lampkjolarna.
Och det var visst pedagogiskt.
Jag förstår hur man gör :) Tack så mycket för tipset.
Har inte åkt på någon loppisrunda idag som jag tänkt. Ska göra som du och ägna mig åt mina måleriprojekt. Det blir nog att försöka hinna med loppisrunda på sportlovet istället...jag tror nog att mina barn inte kommer ha något emot det.
Hoppas du får en trevlig helg!
Kram Helen

Skatan sa...

Hej! Vilken energi...jag blir helt matt av att se ;-) När kommer du hem till mig?

ÖNskar en trevlig helg!

Malin - I min trädgård sa...

Tack för hälsningen! Och vad roligt att du vill länka till mig!

Vilken tur att jag skrev om Drömhem och trädgård i mitt inlägg om du hade glömt bort den! (Hur man nu kan glömma :o !)

Ja sonen mår lite bättre nu, han är bara strax under 4 månader och så väldigt liten, så man vill ju inte att han ska gå och må dåligt. DE är verkligen så underbara, och man mår ju så dåligt för deras skull när de är sjuka... stackarna. Ska till läkare på måndag också så de får väl utreda vad det är. Tror själv att det är ngt med öronen... Vi får se...

Jag tyckte det var väääldigt pedagogiskt! Nästan så att jag själv skulle våga mig på det efter den förklaringen. Och med bilder och allt!

Ha en superhärlig helg! Kram!

Eva Agnes sa...

Hej och god lördagkväll Hannah!
Kul att du tittade in hos mig.
Din blog är jättefin och tack för beskrivning till lampkjolen.
Kramar Eva Agnes
PS Jag stänker alltid vitfärg på parkettgolvet...he he he.
Ds

mig & alice sa...

God kväll i stugan :-)

Gunghästen har jag köpt av en tjej som kom in i butiken och ville sälja den då hennes flickor var för stora för den. (Inte auktionen alltså :-) Men annars brukar de ha ganska mycket gamla leksaker.

Tänkte fråga dig om du vet när den nya loppis öppnar? Vilka dagar de har öppet...det är ju inte så att jag har så många dagar att åka på så vore överlycklig om de tex hade öppet...typ tisdagar, hahha.

Här ska nu ätas godis och tittande på melodifestival.

Ha en mysig kväll.
Kramisar
Melinda

Anonym sa...

Men så kul att du får gå och shoppa före alla andra vilka fina saker och vad är set för fint som blir vitt då?
Det ser ut som hos oss, jag får inte heller vara i källaren, så då är jag där det passar bäst i huset... lite överallt helst samtidigt. hihi

Kram
Pernilla

Mamma C sa...

Tycker det var en jätte bra beskrivning för lampkjolen. Tycker det var lite kul skrivet om källaren du inte får vara i och måla dina möbler ;-)

Karin i Villa Grå sa...

Tihi, visst är det underbart att bli killad på ryggen! Jag ryser av välbehag bara jag tänker på det!

Vilka fynd du har gjort, grattis!

Till och med jag skulle kanske våga sig på att sy lampkjolar efter din klockrena beskrivning av hur man går till väga. Tusen tack!

Kram!

Karin

Marie sa...

Hej Hanna!
Ser att du har det lika snyggt i vardagsrummet som jag har det i sovrummet, hihi. Jag brukar tycka att det är roligt att måla, MEN jag tänker aldrig mer måla en säng, fy vilket jobb!!!!! Blir spännande att få se vad det är du målar, det ser ut att vara flera saker? Fina saker du har fyndat, den vasen kommer att bli toppenfin till sommarblommorna!

Tack för dina jättegulliga kommentarer! Maken hittade jag på en buss för 14 år sedan, han är ganska bra att ha, hihi.

Höll på att glömma att kommentera lampkjolsbeskrivningen. Jag tycker att den var väldigt pedagogisk, t.o.m jag tror att jag kanske skulle kunna lyckas sy en efter din beskrivning.

Ha en bra söndag!
Kram Marie

Maria sa...

Oj, oj vad du har många järn i elden...superfin lampkjol!!

Ha en skön söndag!!

Ann-Catrin sa...

Hej hanna!!!
Du är ju en lysande lärare i sömnad... vilken perfekt beskrivning.. kanske man nu ska våga sig på det!!.
Ja du det där med målning... jag håller på i vårt uterum.. och visst ser jag att det kommit lite prickar färg här och där.. jag brukar ta fram rakbladet ibland och ta bort!!
Underbar saker du fixar till... duktiga du!!
Och vilka små fynd sen.. kan ´verkligen se blommorna i dom!!!
kramar i massor A-C

NICOLINAS BONING sa...

Tack för den mycket pedagogiska beskrivningen och mycket tydliga fotografier...antingen är du lärare eller så har du många barn...fniss...;-)
Nu ska jag bara komma igång med att ta fram symaskinen först...sen ska det väl äntligen kunna bli en sån där kjol här hemma oxå!
Det är bara det att när symaskinen står framme så blir den ståendes där i flera veckor och bara samlar damm!
Jag vet inte varför det är så svårt att plocka undan den direkt man är klar...hmmmm...eller kan det bero på att jag har planer på mer syningen när den ändå är framme..men att jag inte kommer igång?!
JA,så är det definitivt!!!
Kramar/Birgitta

Solsjö - Under en vind sa...

Hallå där!!

Vilka fina fynd du gjort!!! Vlken förmån att få tjuvstarta! hi hi...

Bra neskrivning på lampkjolarna! Jag gör inte mina riktigt så, men jag tror att det finns lika många tekniker som personer...men betala flera hundra skulle jag aldrig göra!

Dotterns rum och jag ser likadant ut som ditt vardagsrum! Sitter just nu snabbt vid datron iklädd målarkläder och färg på händerna....håller på med panelen och lister i dotterns rum, vilken TID det tar! Men ljust och bra blir det nog...

Ha en fortsatt skön helg! Kram!

MiaMaria sa...

Hejsan!

Här jobbas det på flitigt... ser härligt ut i vardagsrummet.......

Tänk vad lite vit färg ändå kan göra....

Vad snälla ord om mitt sovrum...Tack! Kul att du vill länka jag gör likadant....

HA´det så gott!
Miamaria

Mitt vita lantliv sa...

Hej Hanna. ja visst e de sköna sofforna...
Nej bysten har vi fått av en bekant, den är nog det käraste jag har....

Tackar den e fin, när det är nyputsad...

Kramar DaNIEL

K sa...

Hej har precis hittat din FIIINA BLOGG och tycker det va helt underbart att se bilden från dina målarprojekt...Skönt att det är flera som inte har värsta pysselkällaren att hålla till i... Jag har precis börjat blogga så kolla gärna in till mej...MEN jag förstår det du skrev om prestationsångest...precis så känner jag...Alla som kommer hem t mej tycker jag är såå pysslig och så MEN jämfört m de flesta här...känner jag mej ganska tråkig o undrar vad jag gör här...MEN DU SKA ABSOLUT FORTSÄTTA JÄTTEFIIIIINT HEM ;D blir såå avis Lycka till kramisar www.aelskarzink.blogspot.com/

White Season sa...

Vilken fin vas och brickan sen då...kul med riktiga fynd! Jag får ta ett litet loppis race snart, har inte haft ork riktigt, eller tid kanske :-) Superfin lampkjol, vad duktig du är...inget som jag vågar mig på. Kram Malin ha en bra vecka.

Handplockat sa...

MEN QWINNA
vad du visar mycket fint

ha en bra måndag

Lavendel & Romantik sa...

Vilka fina fynd du gjort..Och en snygg lampkjol..Ska bli kul att se det färdiga resultatet av all målning..Kram på dig/Majsan

Maria sa...

Känner igen synen i vardagsrummet!!! Visst är det bättre med vitfärg på parketten. Kan fortfarande se spår utav det senaste målar projektet här inne!

Unknown sa...

Jag håller absolut inte med dig! Du är ju jätteduktig på att visa och förklara hur man gör. :)
Kan det bli bättre?

Kul att se att det är fler än jag som får hålla till i vardagsrummet med målarpytsar och penslar. Vi har inget garage eller källare.

Eftersom du inget fick till alla hjärtansdag får du här en BAMSEKRAM av mig!
KRAAAm Vero

me and alice sa...

Hej Hanna!
Vad du har hunnit med!!
Härliga fynd! och vilken fin lampkjol....
Tänk att jag är likadan. Älskar att bli killad. Finns nog inget bättre....Hi, hi!
Just nu är jag inte så alert efter min otursresa till Stockholm.*fniss*
Men är man klantig så är man..
Kramisar Susanne(klantfia)

me and alice sa...

Förresten Hanna Panna..
Var det nu på Onsdag den nya öppnar?
Är du där då? Vet du vilken tid?
Oj, det blev många frågor.
kram igen!

Pernilla sa...

wow vilket vardagsrum.. Såna go bitar som ligger spridda.. Och tack för det braiga receptet..

och du.. angående eucalyptus kransar så är de super hållbara.. Lika fina än fast de torkat och doften finns kvar..

Kramiz Pernilla

My Lovely Things sa...

hej Hanna..tack för att du undrade hur jag mår!!!

jag är rätt trött i dag....vi har flängt runt denna förmiddag...sonen som skulle till bup i dag..var inte så samarbetsvillig i dag..morgonen var stressig så den var jobbig..ska gå ut med killarna i solen och få lite frisk luft..så jag får ork att jag jobbba i kväll.Men det brukar alltid gå bra när man kommer till jobbet.Man trycker liksom bara på playknappen...ha det gott..kram Anna

me and alice sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sanny och Helena sa...

Vad kul med en sybeskrivning! Jag tycker du är superpedagogisk jag :)

Hannis sa...

Tack vare din beskrivning så fixade jag en lampkjol!!
Det var ju jättekul, okej lite sne och vind men den sitter på plats=))
Kram Hannis

Linneagården sa...

Vad du fixar med målning m.m. Kul att få tillgång till en "ej öppnad" loppis, du hittade jättefina saker!
Ha en bra kväll /madelene

linnea-maria sa...

Hejsan
Vad kul att du tittade in hos mig och lämnade en kommentar! Vasen du har fyndat är jättefin. Ser kul ut med alla vita saker du håller på att måla. Själv har jag så lyxigt att källaren är mina domäner och där kan jag kladda med färg så mycket jag vill och såga och spika. Om maken får vara där så ställer han mest till oreda tycker jag. Tack för din lektion i lampkjols sömnad. Jag har nyligen köpt en lampfot som nu är vit och snart ska få en sådan. Ha en bra vecka /linnea-maria

me and alice sa...

Hej Hanna!
Håller med dig. Det är inte mycket nya saker som kommer in i det här huset... Blir så opersonligt med massproducerade prylar. Men visst kan något charmigt slinka med hem, men inte ofta...
Tror jag vet vilken lampa du menar...Var det den med dom fina metallfötterna???
kramis

Linda sa...

Hej!
Tack! Jag är väldigt ny här i bloggvärlden men det är verkligen kul.
Vilket mysigt hem du verkar ha. Jag ser att du också älskar att dra fram målarburkarna:) Tack för tipset! Så trevligt att du delar med dig information hur man syr lampkjolar, det verkar inte så krångligt som jag tror:) Ska absolut prova!
Ha det bra!
Linda

me and alice sa...

Ja men då vet jag... Den hängde vid porslinsidan. Eller hur? Hi, hi...
kran

Tonje sa...

Hei!
Dette er første gang jeg er innom deg og for en nydelig blogg som du har! Jeg har linket deg og håper det er ok?
Ta gjerne en titt på min blogg=)

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Jättefin vas du fyndat! Kan verkligen se mig dessa vackra blommor i den :)
Helt rätt, inte lägger man ner så mycket slantar på en lampkjol om man kan sy en så enkelt själv.
Jag ska verkligen prova!
Din beskrivning var lysande, tack för den!

Har loppisen öppnat nu?
Vet du vilka tider?

Bamse kram till dig Hanna från B

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

jag tycker du är väldigt pedagogisk!!! Och tagit bilder på varje steg...wow! Det ser ut som i någon bok om sömnad...du kanske kan sälja reportaget till någon bok?
Så mycket grejer du har målat! Vi får väl se det när det är färdigt sedan hoppas jag?
Du får jättegärna länka till mej jag blir så glad för det, och jag länkar tillbaka till dej!
Kram
Marie

K sa...

Hej ! nejdu ingen risk jag ångrar att jag kommenterat dej ;D Du verkar ju kul ;D o trevlig ! Du får hemskt gärna länka mej Kramis från K älskar zink

K sa...

Nu är det jag som tjatar... ;D ÅH VILKA FINA LAMPKLOLAR !!! Va duktig du är ! K

Vanilladreams and humblebees sa...

Självklart får du länka! Jag blir bara glad!!! :)

Vilken underbar lampkjol och vad gulligt av dig att bjuda alla bloggare på en så fin beskrivning! Tusen tack för att du delar med dig!

Kramar från Jenny
---<-@

PS. Bilderna försöker jag ta när det är dagsljus... alltid utan blixt. Ibland använder jag stativ! :)

My Lovely Things sa...

hallo!!
hoppas att du har det bra Hannah!!!
jag har äntligen kommit hem från jobbet..
jobbade kväll i går...och upp tidigt i dag och jaobbade till 16:00....Tack o lov så är jag ledig i 3 dagar nu..super härligt..jag vill helst bara vara hemma just nu....Det är så i vissa perioder...
Ha det gott kram Anna

Annie - Annalunda sa...

Vad roligt att hitta till din blogg som är inspirerande, personlig och jättefin med vackra saker... Tack för den jättefina beskrivningen på lampkjol...
Jag kommer gärna tillbaka till dig och du är förstås välkommen till mig!

Kram Annie

Anonym sa...

Hej! Din sida är så inspirerande! Har tänkt sy en lampkjol! Har varit på loppis idag och fick med mig en lampa. Frågan är hur gör du med lampskärmen? Trär du över tyget direkt över den befintliga skärmen eller tar du bort tyget på den gamla lampan och sedan trär över lampkjolen?
MVH Mia