07 december 2008

Fint inför andra advent

Det var länge sedan jag gjorde så här många inlägg på så kort tid.
Men finns lusten så gör den. Alldeles säkert så är det julen som påverkar positivt!



Här har ni mitt andra fynd som fick mig att sjunga i torsdags.
Att jag redan hade två stycken fina kyrkor hemma ignorerade jag. Den här ropade ju på mig, och för en tjuga var det svårt att säga nej.



Jag har sytt nya kuddar till sofforna.
Lite rött har fått smyga sig in i år. Men inte mycket mer än så här.




Inspirationen hittade jag hos en av mina absoluta favoritbloggare. Du vet vem du är!
Jag har även de gamla örngotten med spets kvar i sofforna. Den här gillar jag speciellt mycket, eftersom den har min äldsta dotters initialer på.


Jag hoppas att ni alla har en riktigt fin andra advent.
Här är det totalt kaos.
Lillstumpan har haft feber och öronvärk i två dagar nu, och måste vänta tills imorgon innan hon får träffa en läkare. Ifall att det läker ut av sig självt. Jo, precis som det brukar göra... Suck vad trött jag blir.
Och stackars sonen drabbas ju också av hennes sjukdom, och blir sittandes inne. Vilket resulterar i extremt mycket sattyg. Så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt verkar vara hans motto.

Så här fint har han gjort det inför andra advent:

Det är alltså våran adventsljusstake.
Ibland känns det faktiskt som om jag ska börja gråta. Jag vet att det är övergående, men det är ändå skapligt jobbigt ska ni veta.


Sköt nu om er alla!
Kramar Hanna


P.s Den 18:e december firar jag 1 år med Det stora grå huset.
Så snart är det dags för en utlottning. Håll ögonen öppna!



***Även jag har fått "höra" att det finns folk som har åsikter om mig som person genom läsande av min och andras bloggar och kommentarer.
Så till er som tycker att jag verkar vara en otrevlig surpuppa och /eller en dålig vän måste jag säga att det är trist att folk inte kan läsa mer än bara orden som står skrivna. Ironi och humor med glimten i ögat krävs i läsningen här, och ibland även i de kommentarer jag lämnar efter mig.
Samt mer kännedom om mitt privata jag- för att kunna dömma mig. Sådant som jag inte lämnar ut här.
Jag trodde att det var självklara saker, men tydligen inte.
Väldigt tråkigt hur som helst.***

51 kommentarer:

Solsjö - Under en vind sa...

Trist att folk dömer dig efter bloggen och ditt sätt att skriva! jag tycker och har hela tiden gillat din blogg just för att du skriver med ironi och rejält med humor!:)

Vilken fin kyrka du hittat! Jag har faktiskt inte en enda...får kanske ge mig ut på jakt efter en till nästa år....

Ha det gott, kramar!

Änglahem sa...

Inte du med?! Vad är det med dalafolket? jag som trodde att alla människor i Dalarna var som du, Linda, Stina....m.fl....Härliga, goa och roliga människor, men där fick jag på näsan. Men jag fortsätter i min naivitet att tro på mitt första intryck...att ni är så härligt goa som jag fått uppfattningen om.
Avundsjuka och småsinta människor finns ju tyvärr överallt...Men hur i hela fridens namn dom fått dig till surpuppa? lär då aldrig jag begripa! Fortsätt med din härliga självironi som lyser upp för oss bloggorskor som fattar galoppen!.Du får mig alltid att bli glad! och sonen din förgyller ju tillvaron för en annan med som inte är drabbad av buset...fin adventsljustake*fniss*.

Ha det gott min härliga vän! You rock!
Kramar, Ulrika

Ullis/Leva på landet sa...

Tror att jag skulle ha varit på loppis med dig igår istället för att vara hemma. Här var det strömavbrott till och från hela dagen. Dvs så fort jag satt på datorn, *s*. Härliga fynd du har gjort. Trist att din dotter är sjuk. Hoppas att hon piggnar i snart. Mellansonen var precis likadan när han var liten. Välte till och med julgranen. Nu är han så lugn att man knappt märker av honom. Så det finns hopp. Men har du också råkat ut för samma sak som Linda. Hur har ni det där i Borlänge egentligen? Så trist att folk måste bry sig om sådant dom inte har något att göra med.

Kramar Ullis

Veronica sa...

Det finns folk till allt brukar man ju skämtsamt säga. Faktum är att sådana kommentarer som du fått sårar mer än är skämtsamma. Det är självklart att man bjuder på sig själv när man skriver på sin blogg. Men till syvende och sist är det ju den som skriver som väljer vad hon vill delge världen. Det kan kanske ibland ge läsaren en lite skev bild av personen i fråga men DET är ju ngt alla normala BORDE FÖRSTÅ! Jag har kommit i kontakt medn många bloggerskor vid det här laget, men för det kan jag inte säga att jag KÄNNER någon. Jag känner bara till den person de utger sig för att vara och till de namn personen kallar sig vid. Vad vill jag nu säga med detta? Jo, strunta nu i alla surkartar, du vet väl vad som händer om man tjurar i December?? Då kommer den elaka tomtenissen och skiter på julskinkan, och det min vän, det vill vi inte! ;o)

He det bra och stor kram
Veronica

NICOLINAS BONING sa...

Otroligt att det finns surpuppor som inte begriper ditt härliga sätt att skriva på här i bloggen!!!
Självklart finns det massor av humor och glimten i ögat-ironi i dina inlägg...så fortsätt att underhåll oss som begriper vad det är du menar!
Kramar i massor och som sagt var det är ju övergående med dom små vildbasarna...fniss...men man vet ju inte i hur många år som det håller i sig (OBS! ironi,men det begrep du väl,eller hur;-)
Birgitta

Jojo sa...

Synd att ni drabbas av sådant elände (ja, jo sjukdomar o likn. men ja tänkte på baktalandet..) Det är ju synd att folk inte har annat för sig, svartsjuka o avundsjuka är roten till så mycket skit.

Tycker själv att en som vågar öppet erkänna sin svartsjuka oftast är en mycket trevligare, öppnare, ärligare och bättre människa. Men det är ju bara min åsikt.. =(

Hoppas att ni inte tar åt er för mycket av detta utan fortsätter som vanligt =)

Kram Jojo

My Lovely Things sa...

Hanna vännen..bry dig inte om de där männskorna de är bara avundsjuka och missunsamma..

Jag tycker du är en stört cool tjej..
Synd att vi inte bor nära varandra..
jäte fin kyrka..jag har en med..får nog ta och leta upp den..
ha det så bra..
kram anna

Jenny Oak Fae sa...

Vilket SUPERFYND du gjorde med den fina kyrkan!!!

: )

KRAM, Jenny

<3

Anonym sa...

hej
jag gillar din blogg jätte mycke
det finns väl alltid folk som ska döma andra som dom inte känner .
jag känner inte dig men jag tycker att du verkar vara en tjej med glimten i ögat
stor kram till dig
skit i vad sura o trångsynta mäniskor tycker
ullis i eskilstuna

Hanna & Hugo sa...

Å önska att jag kunde hitta en så fin kyrka & för en så billig peng..
Jätte fin !!!
Ja de är snabba de små, va tråkigt att de är sjuka...
Att folk tycker å tänker en massa är tråkigt, men med tanke på hur många som älskar din blogg så tycker jag att du bara ska skaka av dig det =) Å lyssna till oss istället.
KRAM Maria

Lilla huset på prärien sa...

Darling - du är en fantastisk tjej och jag GILLAR dig! Du är mys, mys och rolig, rolig. Jag sänder dig extra styrkekramar idag för jag vet hur jobbigt det är när barnen är sjuka - och det DÄR ser precis ut som någonting som mina barn skulle kunna hitta på!

Själv sitter jag här helt slut efter helgens bravader med 40-års fest och allt. Men vad bra det blev! Jättemysigt och lagom på alla sätt. Nu har jag dessutom fått bakat en dubbel sats med lussebullar... måste nog gå och lägga mig o sova nu *ler trött*

Om du nu på något sätt har lyckats missa det så måste jag understryka att din blogg är underbar! Och det är så mysigt nu när inläggen duggar lite tätare *ler*

Kram Jenny

Malmkakan sa...

Ojj, vilket fynd...20kr! Jättefin kyrka.

Jobbigt med sjuka barn och den lille verkar vara en uppfinningsrik liten krabat.
Jooo visst är det jobbigt när de är i den där åldern när ingenting får vara ifred men det går ju över som sagt.Men visst är det jobbigt när man är mitt uppi det.

Vad gäller det andra du skriver om så grundar sig ofta sådant i ren och skär avundsjuka och det finns ett ordspråk som lyder:
"Avundsjukan är den mest uppriktiga formen av smicker".
Så Hanna, sträck på ryggen och känn dig smickrad!
Kram, Cecilia

me and alice sa...

Hej Tjejen!!
Kuddarna blev ursnygga!!
Precis lagom rött... Hi,hi kunde inte låta bli att fnissa lite extra åt vad din lilleman gjort med adventljusstaken!! Förstår att det är jobbigt, men lite kul är det allt!! För oss andra i alla fall...*fniss*

Va!! Har du fått elaka kommentarer!!! Kan inte stämma! Du som är världens goaste tjej!! Skit i det helt enkelt. Finns alltid elakingar...
Stoora Kranar från Susanne som känner sig som en julgris(mätt efter julbordet)

me and alice sa...

Ha, ha såg att vi var in till varandra samtidigt...
kranis Susanne
ps. Aha! Har du fyndat idag igen! Hur ska jag nu kunna somna...
Hi,hi...

Husbilsresan sa...

Men du...var hittar du allt fint....en så fin kyrka och så billigt!!!!Kuddarna blev superläckra....och vilken kreativ son du har som dekorerar så fint till advent ;)Och stackars lill-tjejen som har så ont i öronen....hoppas det blir bra snart....
Ha D!
Kram/Gunn

lovefriidrott sa...

Hej,
brukar läsa din blogg och jag fattar ingenting, trist med såna människor:(
Fin kyrka du fyndat:)
Ha en trevlig 2,a advent
Kram Sari

Anneli sa...

Vilken superfin kyrka du fyndat -
Vad tråkigt att folk är så ogina och komenterar om saker som ingen egentligen vet - gillar jag ej
Hur kan man döma utan att känna...
Hmmm...
Gilla din blogg i allafall med all ironi och hela baletten...
Många kramar/Annelie

Englagård sa...

Man ska strunta i folks tyckanden när det bara är negativa saker som kommer.
Men positiva tyckanden ska du bry dig om och jag tycker att du är en trevlig tjej med en trevlig blogg. så det så:)

jag gillar din kyrka och kuddarna. konstverket i adventsstaken är jag mer tveksam till. Ibland blir man lite uppgiven när man har barn. Det är därför kvinnor föds med en ängels tålamod...eller hur det nu var:P

Ha det bra
kram Karina

Monica sa...

Hej Hanna!

Du och Din blogg är ju största anledningen till att jag längtar efter den dagen jag ska åka upp till Era trakter!!
Du har ett härligt sätt att skriva, så sluta inte för vissa inte vet hur man uppför sig...

Kram
Monica

Anonym sa...

Hej Hanna!

Vad tråkigt med sura och avundsjuka människor! Men låt det rinna av dig och ta inte åt dig! Det är inte ens värt att lägga energi på såna surisar.
Jag gillar att läsa din blogg och är in här dagligen även om jag inte är så bra på att alltid lämna kommentarer. Förstår man sig inte på eller inte gillar ditt sätt att skriva så finns det ett rött kryss uppe i högra hörnet som man kan klicka på, det fungerar så det tycker jag att "surisarna" kan testa ;o)
Vad fint sonen har gjort, vad månne det bliva av honom... en ny Ernst kanske... ;o) Men isåfall kan du väl se till att han har strumpor på sig när han är med i tv ;o)
Stackars lillstumpan, hoppas hon mår bättre idag. Det är ett elände med öroninflammationer, min yngste hade det konstant (kändes det som iallafall) när han var liten och man känner sig så maktlös när de har så ont.
Ha en fortsatt bra dag!
Kram
// Nilla

Lilla huset på prärien sa...

Hanna - de var jättefina!! Vart ska du ha dem? Var mannen snäll och kom o hämtade med släp då? Jag ska ringa idag till en auktion och kolla om jag vann i helgen... hoppas inte för min man kommer att bli galen på mig... gulp!

Kram J

Sofie sa...

Jag tycker du har en underbar blogg, och gillar verkligen att läsa vad du skriver! Du får åtminstone mig att sitta och fnissa högt för mig själv! Hoppas kidsena kryar på sig, själv fick jag nyss en hel låda pennor och pryttlar att städa upp hörde jag... (jo, här är vi också förkylda)
kram

Lilla huset på prärien sa...

Du har någonting att hämta inne hos mig! :)

Kram Jenny

Anonym sa...

Hej på dig Hanna. Men vad fint lilla G har pyntat. Är det någon konst när man har sådan hjälp!!!Han är då för go.
Och vad roligt att du fick det du ville i går. Det kommer att bli jättesnyggt det där.
I dag ska jag försöka att få färdigt med allt pynt här hemma så jag kan ägna mig åt julklapparna sedan. Men allt det är bara roliga bestyr tycker jag.
Och sen ska du bara veta att du är världens goaste tjej!
Många kramar från Anette.

LenaEva sa...

Hej! Du har en en fin blogg och skriver roligt och jag kan bara hålla med de andra som säger att om man inte fattar ironin så är det ju bara att låta bli att titta in till din blogg!! Hur svårt kan det vara? Jag läser bara de bloggar som tilltalar mig, alla gör ju inte det och då besöker man inte dom mer, alla har ju olika smak och är olika som personer! fortsätt blogga! ser fram emot dina inlägg! Håller tummarna även för tösen att hon snart piggar på sig!
Kram Lotta

Anonym sa...

Vad jobbigt med sjukt barn..men trösta dig med att det hade kunnat vara värre.. Vad fina fynd du har hittat.

BRY DIG INTE OM DUMMA KOMMENTARER! De som pratar skit är oftast avundsjuka.

Jag gillar dig

Kramar @nette

Liten Bod sa...

Skit i vad folk tjatar om! Det är ju helt valfritt att läsa din blogg så vitt jag vet? Har inte folk bättre saker för sig? Skaffa ett liv ni där ute! Ren och skär avundsjuka förmodligen. Jag är oftast en dumsnäll person, men om jag är trött och grinig tänker jag elakheter om främlingar jag ser, det är min "hemlis" :) Har aldrig förr sett en adventsljusstake på annat ställe än ett fönster faktiskt, men din var ju ovanligt tjusig! Kramar, Tina (musen som ryter sällan)

Anonym sa...

Jag tycker att du ska totalt strunta i vad de där pajsarna säger. De väljer ju själva att gå in och läsa här, ingen kan väl tvinga dom till det, eller hur!? De kanske har så ointressanta liv själva så de lär snacka om andras. Finns gott om sånt fölk faktiskt. =)

Vitt och nött sa...

vaaa!? du som är så jäkla härlig! har aldrig upplevt dej som sur å otrevlig, tvärtom! en glad person med självdistans å med en humor som ja bara älskar!

vilken annorlunda adventljusstake ;) nä ja förstår att du blir trött! inte roligt alls..

sköt om dej!
Kram Ellen

Marits vita skrin sa...

Men seriöst, vad är det med människor. Att endel folk inte har humor vet man ju, men att dra det så långt som att dömma en människa dom aldrig träffat är utom min förståelse. Jäkla puckon.

Jag fattade då ironin när du skrev till mig, men jag hör väl till skaran människor som verkar ha samma humor som du och som fattar ironi( den intelligenta skaran) hahaha.

Förresten har du och din mamma några skrin på loppisen nu, helst lite större syskrin. Allt av intresse vet du.

Många kramar från Marit

hemtrevnad marie sa...

Hejsan Hanna ..inte ska du bry dig om folk som inte begriper bättre än så!
Gillar dig och din ironiska humor!!
Kyrkan var jättefin...vi köpte en gammal på auktion i somras ...fast vi har inte hittat den ännu,guben gömde den på en väldigt "bra" ställe...
gillade de röda inslagen...precis lagom....här har det blivit lite för mycket nu kan jag tycka...fast jag älskar rött!
kram på dig!

K sa...

Förlåååt men fnissade rätt rejält åt ditt inlägg idag...riktigt kul att läsa om den lilla sabotören ;D jag måste haft en väldans tur som vart förskonad från såna där anfall hihi Förstr att d mste va skaplit drygt,tur att d går över å att pekka inte är lika ;D

dessvärre va d inte kul att läsa om sura avundsjuka surpuppor som gö livet surt för er.Kan bara säja, SKIIIT I DET, d är såå löjligt så d är inte sant.Man fattar faktiskt din ironi, gör man inte d kan man inte ha nån humor o framför allt inget liv TRIST men slösa ingen nrj på d!!!
kramisar på dej/K

me and alice sa...

Hej tjejen!!
Hoppas de små har kryat på sig och att du klarar dig...
Vi kanske ses i morgon bitti...
Kran Susanne

Lallis - liv och leverne sa...

Vilka fina kuddar:) och kyrkan är ju jättefin.
Kram Lallis

*Marie* sa...

hej Hanna,
Thank you so much for your sweet words on my blog:)... i´m so sorry that I´m not writing in english on my blog, but that is not so easy for me:(.... At the moment I´m learning danish so reading on your blog is not soooo hard. some words are a bit similar.... and if I don´t understand a word..... I´ll enjoy your beautiful pictures:).... Is it ok for you if I link you to my favourites?..have a cozy week and take care...*Marie*

HEMMA HOS LINNÈA sa...

Hallo Hanna

Kul att du tittade in, det var ett tag sen jag var in hos dig också..
Vart butiken ligger står till höger...
Myntgatan 33, brevid dala dansstudio och mittemot focus kondis.
Jag har stängt måndagar, annars tis-fre 11-18 lör 11-15.
Du är sååååå välkommen.
Ha det så bra
Kram Liselotte

Änglahem sa...

Hej Hanna,

Hur går det för tösen? Har ni varit till doktorn? Hoppas han hade något vettigt att säga. Krya på lilltösen!!

Men du....vad hände idag i House?!...Vá? Sitter här och bara gapar.....Hur ska det se ut efter jul?...Mysko, mycket mysko! Dom måste väl komma tillbaks? Hur skulle det annars bli?
Tihi....är man klok eller? Engagera sig så i en Tv-serie!

Kram, Ulrika

me and alice sa...

Hej Hanna!
Gjorde du några kap i dag!! Inte jag i alla fall. Det blev dåligt på julklappsfronten också... Bara några småklappar...
Skönt att det kommer lösa sig för lillstumpan!
Kram och godnatt!!
Susanne

Millygarden sa...

herre jösses jag har nog missat något! du surpuppa!!! jag som alltid fnissar när jag läser dina inlägg...tolkar dom aldrig som att du är sur snarare lite ironisk på ett roligt sätt. I skrivande stund har du haft 360 besökare hittils under dagen dvs många som gillar att läsa dina inlägg!

Jag säger bara det...Skriv som DU känner!
Kram Marina

Britt sa...

Jag vill bara säga att jag gillar din blogg! Alltid fina bilder och roligt skrivet.

jag kommer tillbaka.

Britt

Ett skönare liv sa...

Trevlig blogg :) blev mysigt me lite lagom rött... förstår de.. hehe..

trist de där.. ta inte åt dej, de får stå för dom, en dömande person har bara problem med sig själv..

ha en skön dag!
kram nadja

En inredoholic sa...

MEn du! DU är en fantastisk person, skit i de där människorna, som för mig verkar vara ena riktiga SURPUPPOR!!

Kramar från mig
Jannice

lottens vita och gröna sa...

hallå hanna, nä så länge det går mellan besöken, har med nu en lite lite herre som är bra på mycket på lite tid, fäller nån tår varje dag, när han drar fram som en sopbil och bara drar fram, ja det är övergående men jobbigt, det måste man få säga...
du, förstå verkligen inte att folk har småaktiga kommentarer om dig, säger som min kloka mamma-drt säger mer om hur de är... så försök att skaka av dig sånt där, har man ingen humor och värme kan man nog inte känna andras!

underbara kudda, har inspirationen månne kommit från gustavs, fniss, dregglade just där över ett magbälte, vill göra!!! och dina kuddar blev också samma reaktion, vill göra, jaja när lilleman sussar, annars hamnar väl hela huset i soperna snart!
ha det så gott, du hanna som har glimten iögat med värmen i skriften och bilder som man dånar av glädje av, varmkram lotten

Heidi-anitha sa...

Så synd at det er noen der ute som ikke forstår seg på blogging og hvordan vi gjør dette her... bare overse dem så godt det går... Vi Vet best hvordan dette funker, ikke sant.. Man kjenenr seg selv best, og ingen kan fortelle deg- hva som er rett og galt, det vat du best selv!

Vakre bilder, og du skriver så utrolig bra!***

Klemmer White vintage

Smultronstället sa...

heej:-) hoppas allt e bra med er
Kraaam M

Hagbacken sa...

ne, nu ere väl dags för ett nytt inlägg?;)

Anonym sa...

Missa inte min tävling..klicka in dig till mig och var med
Kram jenny

Emmily sa...

Oooo.. älskade kuddfodral. Det finns sannerligen inget skönare att vila sitt huvud på en hel natt. Känslan, mjukheten, lukten och det gamla tygets energi, speglande alla de människor som tidigare vilat sina huvuden mot samma kuddvar. Mysigt! Mina initialer är också EW och det är ju såklart extra roligt att hitta kuddfodral med ens egna initialer broderade!

Helene sa...

Hej!

Du har en jättefin blogg och skriver med glimten i ögat! Den som inte kan förstå det är ju bara avundsjuk på dig.. Det är ganska synd om såna människor, det är de som har problem. Den svenska avundsjukan är utbredd..

Vilka fina fynd du gjort! Grått är jättesnyggt och ett fint komplement till allt vitt.
kram på dig!

Anonym sa...

Din blogg är jätte fin å kul att läsa.Dom där elakingarna har nog ett trist liv,därför skriver dom så elakt..helt enkel avundsjuk Ha de jätte bra å krama bus ungen ler

Anne sa...

Jag är nog korkad eller så läser jag det du skriver precis som du tänker. Jag har aldrig tyckt att det är högtravande eller surpuppigt...

Jättemysig blogg skulle jag villa säga, det skulle väl vara att man är avis på dina fynd du gör och visar upp..;)

Ha de gott och fortsätt skriva som du gör..!!

Kram Anne